Rest van de week in Bielefeld. - Reisverslag uit Bielefeld, Duitsland van Lisa Mol - WaarBenJij.nu Rest van de week in Bielefeld. - Reisverslag uit Bielefeld, Duitsland van Lisa Mol - WaarBenJij.nu

Rest van de week in Bielefeld.

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

25 Augustus 2014 | Duitsland, Bielefeld

Woensdag 20 augustus.

Vandaag had ik weer een avond dienst van 13:00 tot 21:00, ik kwam op de afdeling en ging mij omkleden, we hadden de overdracht op de afdeling en gingen aan het werk, de meneer van 20 die was geopereerd aan een hersentumor is naar de normale afdeling gegaan omdat de situatie stabiel was. Vervolgens was er weer een bed leeg en moesten we wachten op een andere opname, overigens hadden we nog een mevrouw die morgen naar de revalidatie gaat, maar op deze afdeling is het wel zo dat de ene patiënt na de andere komt, en dat als patiënten weer naar een andere afdeling gaan dit positief is omdat als ze bij ons liggen het nog niet helemaal goed is.

Op een gegeven moment moesten wij een meneer ophalen van de uitslaapkamer, we gingen naar de uitslaapkamer en deze meneer zat aan allemaal slangen en had een ding in zijn hoofd, wat een drain was die zorgde dat het bloed en het vocht dat teveel is worden verwijdert, deze meneer was in kritieke toestand en moest snel naar de afdeling gebracht worden. Dit gebeurde dan ook heel snel en op de afdeling kreeg deze meneer heel snel weer alle apparaten aan zich, die de vitale functies controleren. Deze meneer had dus een drainage in zijn hoofd, had een zuurstof gehalte van 90% wat heel goed is, en deze meneer was dus niet veel zuurstof nodig. De bloeddruk was alleen wel erg hoog namelijk 146/106 dit was om 14:30 gemeten. De toestand was op dat moment kritiek en meneer lag dan ook in een coma, omdat het vocht werd afgedreven door de drainage was er kans op uitdroging van het lichaam dus werd er door een infuus 200 ml/p uur gedaan, en als deze op was mocht er 70 ml/p uur doorheen.

De diagnose na de operatie was: een shuntinfectie, en een shunt disfunctie.(een verstoring van de normale werking van de shunt) Na gecontroleerd te hebben of de pupillen reageren op licht werd er vastgesteld dat de patiënt met links niet meer reageert en met rechts minimaal. Avonds moest meneer door een CT-scan omdat zijn buik er ook slecht uitzag en er bleek uit de uitslag van de Ct-scan een abces te zitten, er werd besloten dat meneer morgen geopereerd word. Dit was natuurlijk allemaal best wel heftig en alles ging en moest ook redelijk snel gaan, dus dit was de eerste echte ziekenhuis actie die ik tot nu toe mee gemaakt heb.

Donderdag 21 augustus.

Om 06:00 begonnen we met de overdracht tot 06:30, vervolgens gingen we de medicatie controleren, en de belangrijke medicatie moest extra worden afgetekend. Om 07:00 gingen we de monitoren controleren die de patiënten hebben, controle op bewustzijn, dus of mensen reageren ja of nee, alarmen op de monitoren of die nog werken naar behoren. Controle van de mensen die een drainage hebben, staat de drainage goed versteld, de infuus controles, zit alles nog op zijn plaats, hebben mensen ze er niet in de nacht uitgetrokken bijvoorbeeld. Vervolgens de zuurstof controle, zijn mensen nog zuurstof nodig ja of nee? Gaat het ademhalen alweer zelf? Doet de zuurstof het nog? Komt er nog h2o uit. En als laatste moesten de mond en zo nodig keel worden uitgezogen bij de mensen met teveel slijm.

07:30 – 09:00 de bloedsuiker controles, hebben de patiënten de juiste bloedsuikers, is het te hoog te laag? Daarna de antibiotica aan het infuus aansluiten bij mensen die dit nodig zijn, vervolgens pols + bloeddruk controle, temperatuur controle, hebben de patiënten misschien koorts? Vervolgens de controle of mensen nog goed in bed liggen, zijn ze niet teveel naar beneden gezakt in bed bijvoorbeeld, en krijgen ze geen druk of decubitus plekken. Als de mensen goed liggen krijgen ze sondevoeding + medicatie en vocht, en de mensen die geen sonde hebben word het ontbijt aangereikt, eventueel gesneden enzovoort. Daarna de mondverzorging, tanden poetsen, mond keelholte uitzuigen indien nodig.

Om 09:00 hadden wij pauze tot 09:30

Van 09:30 tot 10:00 word de Mikro lagerung uitgevoerd dit betekend dat benen en armen worden verplaatst kleine bewegingen dus daarna word de zuurstof en inhalatie weer gecontroleerd en daarna word er bij alle patiënten bloed afgenomen, ook worden de drainages gecontroleerd en mensen die worden overgeplaatst naar bijvoorbeeld een andere afdeling worden voorbereid, de tassen worden ingepakt de papieren worden in orde gemaakt en meegegeven.

10:00 – 10:30 de pols + zuurstof worden weer gecontroleerd, de drainage controles de wisselliggingen worden gedaan de sondevoeding word gegeven, en de medicatie word toegediend, de bijzonderheden worden genoteerd en daarna worden de spullen aangevuld, zoals handdoeken, washanden, incontinentiemateriaal en bijvoorbeeld spuiten enzovoort.

11:00 komt de fysiotherapeut, deze doet kleine oefeningen met de patiënten zoals de benen bewegen, een beetje rekken en strekken en mensen die bijna de hele dag op bed liggen worden gefixeerd en kunnen zo op de rand van het bed zitten.

12:00 – 12:30 bloeddruk + pols word gemeten, drainage word gecontroleerd, bloedsuikers worden gemeten, wisselliggingen worden uitgevoerd, sondevoeding word gegeven + medicatie en vocht, eten word aangereikt aan patiënten die wel gewoon eten, mondverzorging word uitgevoerd na het eten, en de katheter zakken worden geleegd en er word gekeken hoeveel urine er in zit vanaf 06:00 af. Dit word genoteerd.

Om 14:00 was ik vrij.

Zondag 24 augustus.

Vanmorgen had ik na mijn avond dienst van gisteren weer een ochtend dienst van 06:00 – 14:-00, ik heb vandaag de orieëntatie vragen besproken met mijn collega’s en ik ga de vragen waar zei geen antwoorden op weten morgen mailen naar mijn begeleider. Ik heb ook anamnese papieren bekeken en gevraagd hoe dat in duitsland gaat, de vragen komen redelijk overeen met de vragen in nederland, ook heb ik vandaag voor morgen de labcontrolles klaar gemaakt, op maandag word er namelijk bij elke patient bloed afgenomen en word in het lab gecontroleerd, ik heb dit klaar gemaakt alvast voor morgen, de buisjes voor het bloed voor elke patiënt 1 en 1 buisje voor de urine, ook de labformulieren heb ik ingevuld en zo heb ik dit klaargezet.

Verder heb ik 1 patiënt met sondevoeding eten gegeven, dit was een hele vooruitgang want deze meneer heeft al een hele tijd niet gegeten, een klein beetje aardappelpuree en was yogurt, niet zoveel maar alle beetjes zijn hier voldoende. Daarna heb ik meneer nog sondevoeding toegedient + water en medicatie. Ook heb ik geassisteerd bij het verwijderen van een kathether dit was bij de patiënt met dementie, deze meneer kon weer zelfstandig plassen en was geen catheter meer nodig, ik heb het balonnetje van de kathether leeg laten lopen(Aandachtspunten bij het verwijderen van een blaaskatheter zijn: laat de patiënt zo plat mogelijk liggen; laat de ballon vanzelf leeglopen in het spuitje. Door het handmatig leegtrekken kunnen gerimpelde ballonrandjes ontstaan waardoor het uittrekken van de katheter gevoelig of pijnlijk kan zijn voor de patiënt. Spuit eventueel 0.3-0.5 ml water terug in de ballon om het oppervlak weer egaal te maken.)
Daarna hebben we meneer weer in de verpleegstoel gezet zodat meneer zijn middageten kon eten, meneer was minder verward als gisteren maar wil wel heel snel de dingen zelf alweer doen, zo snel dat meneer al gaat opstaan zonder erbij na te denken bijvoorbeeld. Als meneer dan valt en op zijn hoofd valt brengt dit schade toe aan de drainage in zijn hoofd, en dat is natuurlijk niet de bedoeling dus moesten wij meneer continu in de gaten houden.

Na de overdracht mocht ik om 14:00 naar huis, daarna ben ik opgehaald door mijn ouders, broer en neefje hebben wij de spullen uitgepakt die zei hadden meegenomen, en heb ik de kamer laten zien en het ziekenhuis en mijn afdeling dit vonden ze allemaal heel leuk om te zien en heel interessant om te weten waar ik woon en werk en daarna zijn wij nog gaan wandelen naar Sparenburg, en daarna zijn wij naar huis gegaan. Want na een hele vakantie gewerkt te hebben ga ik morgen lekker 12 dagen naar turkije.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Hallo, Ik ben Lisa mol en kom uit Zwartsluis, ik ben 20 jaar geboren op 16-06-1994, in Zwartsluis. Totdat ik naar het VMBO in Zwolle ging heb ik op school gezeten in Zwartsluis, vervolgens heb ik nog 2 jaar op Talentstad in Zwolle gezeten om daar te mogen slagen en mijn VMBO diploma te mogen halen, vervolgens heb ik 1 jaar kinderopvang gedaan om het MBO, dit was iets wat mij toch niet zo lag, en ik ben daarom gestopt en begonnen aan de opleiding Verzorgende IG, deze heb ik binnen 3 jaar succesvol afgerond en in Juni 2014 heb ik mijn diploma in ontvangst mogen nemen. Vervolgens wou ik eerst 1 jaar gaan werken, maar aangezien er weinig werk is ook vanwege de crisis. Heb ik mij aangemeld voor de opleiding Verpleegkundige niveau 4 in Emmeloord, een nieuwe uitdaging nieuwe mensen leren kennen en een andere plaats leken mij een goede nieuwe start.

Actief sinds 09 Aug. 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 7061

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2014 - 23 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: